12 zabaw, które pomagają budować umiejętność współpracy
O współpracy i jej roli trzeba z dzieckiem dużo rozmawiać. Łatwiej (i zabawniej) będzie jednak pokazać dzieciom, ile radości i nieoczekiwanych efektów przynosi rzeczywista współpraca z grupą. A co sprawdzi się lepiej, niż gry i zabawy, które wymagają pracy w grupach lub zaufania innym uczestnikom? Oto nasze propozycje!
Spis zabaw:
- Układanka całości
- Popłączmy się
- Wąż
- A może na ryby?
- Kolorki
- Odwróć koc
- Łączy nas (nie tylko) kartka
- Szukaj mnie!
- Autografy czas start!
- Z wykorzystaniem chusty Klanza
- Jaki jestem?
- Taniec cieni
Układanka całości
Cel zabawy polega na tym, by uświadomić dzieciom, że czasem współpraca potrafi dać naprawdę wielkie efekty! Każde dziecko w grupie otrzymuje jedno zadanie. To zadanie jest częścią większej całości - np. tekstu do przeczytania, rysunku, czy plakatu. Dopiero gdy wszystkie dzieci połączą swoje dzieci, ukaże się całokształt. Może to być czytanie na role, w którym każde dziecko otrzymuje własną rolę lub fragmenty do przeczytania. Może to być również ćwiczenie matematyczne, w którym każde z dzieci otrzymuje jedną część informacji i dopiero wszystkie razem pozwalają znaleźć jedną odpowiedź.
Poplączmy się!
Jedna osoba (np. opiekun lub wychowawca) prowadzi grę. Dzieci stają w kółku i zamykają oczy. Wyciągają przed siebie ręce. Osoba prowadząca łączy dowolnie ręce dzieci, tak, żeby każdy kogoś trzymał. Gdy skończy, dzieci mogą otworzyć oczy. Teraz ich zadaniem jest wyplątać się z powrotem do pozycji wyjściowej (kółko). Nie można w tym celu puścić jednak żadnej z rąk, które trzymamy. Dzieci mogą przechodzić między sobą w dowolny sposób.
Wąż
Dzieci stają w rządku i chwytają się za ramiona. Ostatnie z dzieci wkłada sobie za pasek chustkę, kolorową szarfę lub skrawek materiału. Pierwsze dziecko - czyli głowa węża - ma za zadanie chwycić ten kawałek! Natomiast ostatnie dziecko - ogon - musi za wszelką cenę tego uniknąć. Przy tej zabawie duża ilość śmiechu gwarantowana!
A może na ryby?
Zaczynamy od tego, że dwoje dzieci tworzy sieć, w którą musi złapać biegające wokół „ryby”- inne dzieci. Nie wolno się przy tym rozdzielić. Każde złapane dziecko tworzy kolejne oko sieci, więc rybom coraz trudniej uciec, ale też „sieć” musi współpracować, by łapać kolejne rybki!
Kolorki
Zabawa, która doskonale uczy - prócz współpracy - również umiejętności kontrolowania własnego ciała. Grający umawiają się, że na konkretne hasła wypowiedziane przez osobę prowadzącą grę, będą wykonywane dane gesty. Na przykład: gdy prowadzący rzuci hasło “czerwony” - trzeba przybić piątkę najbliższej osobie po prawo. “Zielony” to stanie na lewej nodze. Na hasło “zając” trzeba przykucnąć w bezruchu. Tę zabawę możecie projektować dowolnie na własne sposoby!
Odwróć koc!
Rozkładamy na ziemi koc, na którym ustawiają się dzieci. Można zrobić więcej grup, wprowadzając dzięki temu do zabawy element konkurencji. Nasi uczestnicy muszą odwrócić koc na drugą stronę. Nie mogą jednak dotknąć ziemi. Cały czas każdy uczestnik zadania musi znajdować się na kocu. Dzięki tej zabawie nie tylko poćwiczymy umiejętność współpracy, ale także zaobserwujemy jak dzieci radzą sobie z dogadywaniem się z innymi również pod presją czasu.
Łączy nas (nie tylko) kartka
Uczestnicy stają w rzędzie, bardzo blisko siebie. Stykają się ramionami, między które wkładamy im kartki papieru. Zasada jest taka, że karta nie może zostać upuszczona! Teraz wymyślamy zadania, które grupa musi wykonać. Na samym początku nie będzie to zrobienie przysiadu. Kolejnym przejście 3 kroków. Jeśli grupie się to uda, można zwiększyć poziom trudności dodając np. podskakiwanie lub nawet obroty wokół własnej osi!
Szukaj mnie!
Czyli popularna ciuciubabka połączona z zabawą w “ciepło-zimno”. Jednej osobie z grupy zawiązujemy oczy chustką lub opaską. W pomieszczeniu, w którym się bawimy, chowamy jakiś określony wcześniej przedmiot. Zadaniem reszty grupy jest doprowadzić osobę z zawiązanymi oczami do skarbu!
Autografy czas start!
Dzielimy uczestników na grupy. Każda z nich wymyśla sobie osobę, której autograf chciałaby zdobyć - mogą być to celebryci, rodzice, znajomi. Każda grupa wybiera trzy osoby, które będą miały zawiązane oczy. Dwie z nich trzymają pionowo duży arkusz papieru, a trzecia osoba stojąca naprzeciwko nich trzyma nieruchomo flamaster. Reszta grupy musi umiejętnie wydawać polecenia (np. w górę, w dół, w bok itp.) do osób trzymających arkusz, tak aby powstał podpis. Która grupa zrobi to szybciej (lub ładniej) wygrywa!
Z wykorzystaniem chusty Klanza
Chusta Klanza (czyli kolorowy, duży materiał, który pośrodku ma okrągły otwór) to jeden z ulubionych rekwizytów dzieci (a także wychowawców) do zabawy. Jedną ze znanych i świetnie działających na umiejętność współdziałania dzieci w grupie jest zabawa w bieganie pod taką chustą. Wszyscy uczestnicy trzymają chustę za uchwyty i swobodnie nią falują, podnosząc i opuszczając. Prowadzący zabawę podaje różne reguły, które wskazują, które dzieci muszą przebiec pod spodem i zamienić się miejscami. Dla przykładu - dzieci z niebieskimi oczami, w spódniczkach, w czerwonych skarpetkach itp. Dzieci przebiegają pod chustą gdy ta jest wysoko podniesiona. Choć brzmi to bardzo prosto, to taka zabawa generuje mnóstwo radości!
Inna wersja - każde dziecko ma wylosowany owoc, który reprezentuje. Na hasło “jabłka” wszystkie dzieci, które mają ten owoc, przebiegają pod spodem. Jest to inna wersja powszechnie znanej sałatki owocowej (“Jak zintegrować dzieci w grupie przedszkolnej” - kliknij tutaj), ale obie te zabawy na współpracę sprawdzą się doskonale.
Jaki jestem?
Zabawa dla nieco starszych dzieci, która pozwoli się lepiej poznać. Możecie zagrać na dwa sposoby.
- Każde z dzieci mówi swoje imię, a następnie cechę charakteru, lub zainteresowanie zaczynające się na jego pierwszą literę (np. Karol - klocki, Marysia - miła).
- Wersja trudniejsza. Każde z dzieci ma za zadanie powiedzieć lub zgadnąć cechę dziecka po swojej lewej lub prawej (lub losowego) opierając się na takiej samej zasadzie pierwszej litery imienia.
Taniec cieni
Do tej zabawy będzie nam potrzebne duże białe prześcieradło oraz lampka. Prześcieradło rozwieszamy i po jednej stronie ustawiamy lampę. Dzieci dzielimy na dwie grupki. Jedna z nich staje przed prześcieradłem - jej zadaniem będzie odgadnięcie hasła. Druga grupa znajdująca się za prześcieradłem będzie pokazywać różne kształty przez rzucanie cienia (może to być cała grupka, a może to być jedna osoba). Potem następuje zmiana ról!
Mamy nadzieję, że przykłady powyższych zabaw przypadną do gustu Waszym podopiecznym i będą miały pozytywny skutek, budując umiejętność współdziałania dzieci w grupie.
Spodobały Ci się nasze zabawy? Obserwuj Akademię LiveKid na Facebooku po więcej inspiracji!
Źródła:
https://www.akademiaprogramowania.pl/solo-czy-w-grupie-jak-cwiczyc-umiejetnosc-wspolpracy/
https://tylkodlamam.pl/dwie-proste-zabawy-wazne-dla-kazdej-rodziny/
https://gryzabawy.pl/