Zapis w dzienniku przedszkola na wakacje – 8 gotowych propozycji na letni czas
Wakacje, wakacje! Czas odpoczynku, wyjazdów, przygód! Dzieci ze szkół czeka 8, a nawet 9 tygodni wolnego. Ale rzeczywistość w przedszkolu wygląda nieco inaczej. Przedszkola to placówki nieferyjne, a więc w okresie funkcjonują normalnie, z uwzględnieniem przerw wyznaczonych przez organ prowadzący. Jakąś część wakacji sporo dzieci spędza w innych placówkach, na tzw. dyżurach. Dlatego też zwykle nie realizuje się wtedy zajęć przewidujących wprowadzanie nowych treści i umiejętności.
Nie oznacza to jednak, że nie ma wtedy żadnych zajęć! A jak zajęcia są, to i w dzienniku powinien być wpis! Na naszym blogu znajdziesz pomysły na zajęcia w okresie letnim i Dzienniczek wakacyjnych wyzwań, a w tym artykule podpowiadamy tematy i propozycje aktywności na wakacyjne dni.
Spis treści:
- Zapis w dzienniku na wakacje
- Witamy lato!
- Niech żyją wakacje
- Na łące
- Wakacyjne podróże
- Nad wodą
- Na plaży
- Bezpieczne wakacje
- Podróże dalekie i bliskie
Zapis w dzienniku – przedszkole – wakacje
Poniżej znajdziesz Przykładowe tematy i pomysły na zajęcia w czasie wakacji. Dotyczą one miejsc, w których spędzamy czas na wakacjach, podróży oraz zasad bezpieczeństwa. Do każdego tematu podajemy sugerowane zadania, piosenki, bajki, opowiadania, pomysły na prace plastyczne czy zabawy matematyczne.
1. Temat dnia: Witamy lato!
Ranek
- zabawa wybranymi przez dziecko zabawkami – zachęcanie do inicjowania zabaw z przestrzeganiem ustalonych w grupie zasad
- Gdy kółeczko obracamy, jaką porę roku mamy? - zabawa dydaktyczna
- Letni spacer - opowieść ruchowa
- Dopasuj przedmioty – utrwalanie cech i nazw pór roku
Zajęcia dydaktyczne
Cele: kształtowanie szybkiej reakcji na polecenia nauczyciela, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- Pozdrawiamy lato – zabawa rozwijająca mowę
- Swobodne wypowiedzi w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia dzieci
- Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne – kształtowanie szybkiej reakcji na polecenia nauczyciela
- Zabawa relaksacyjna – Chętne dzieci wykonują masażyk na plecach, według instrukcji
- Zabawa swobodna z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego – wprowadzenie do bezpiecznego korzystania ze sprzętu na terenie placówki
Popołudnie
- Chodzimy po kamieniach – zabawa z elementem równowagi
- Kolorowe lato – swobodne malowanie palcami, zabawa plastyczna
- Gry i układanki – zabawa przy stolikach wdrażające do poznawania i przestrzegania reguł oraz kształtujące odporność emocjonalną
- Zabawa swobodna według zainteresowań dzieci w przedszkolu lub w ogrodzie - zachęcanie do nawiązywania relacji rówieśniczych
2. Temat dnia: Niech żyją wakacje
Ranek
- zabawa w wybranym kąciku tematycznym – rozbudzanie inicjatywy i zachęcanie do inicjowania zabawy z przestrzeganiem ustalonych zasad
- Z czym kojarzą się wakacje? – swobodne wypowiedzi dotyczące wakacji – rozwijanie umiejętności dokonywania skojarzeń
- Mam przyjaciela – zabawa orientacyjno-porządkowa
Zajęcia dydaktyczne
Cele: rozwijanie mowy wiązanej; zapoznanie z miejscami bezpiecznymi do zabaw; wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw w wodzie oraz w innych miejscach
- Zabawa w basenie – układanie opowiadania
- Jestem wodą (piaskiem, górą) – dramowa zabawa rozwijająca myślenie dywergencyjne
- Niech żyją wakacje – wspólne śpiewanie refrenu znanej dzieciom wakacyjnej piosenki
- Spacer w pobliżu placówki i obserwacja zmian w przyrodzie latem.
Popołudnie
- Zabawa ruchowa z kostką
- Wakacyjne rady – tworzenie mapy myśli – rozwijanie pamięci, wdrażanie do koncentracji; rozwijanie kreatywności
- Swobodna zabawa według zainteresowań dzieci w sali lub w ogrodzie przedszkolnym – zachęcanie do nawiązywania relacji rówieśniczych
3. Temat dnia: Na łące
Ranek
- Swobodna zabawa w kąciku tematycznym
- Zwierzęta na łące (E. Pasławska) – wysłuchanie wiersza i zabawa ruchowo-artykulacyjna.
- Wróżka z łąki – zabawa naśladowcza
Zajęcia dydaktyczne
Cele: zapoznanie ze zwierzętami mieszkającymi na łące; wdrażanie do uważnego słuchania;
- Małgosia szuka przyjaciół – słuchanie opowiadania
- Z kwiatka na kwiatek – zabawa ruchowa
- Motyl – praca plastyczna
- Wycieczka lub spacer na łąkę – prowadzenie obserwacji
Popołudnie
- Taniec kwiatów – improwizacje ruchowo-taneczne przy muzyce
- Mieszkańcy łąki – ćwiczenie słuchu fonematycznego i rozwijanie sprawności manualnych
- Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci w sali lub w ogrodzie przedszkolnym
4. Temat dnia: Wakacyjne podróże
Rano
- zabawa w wybranym kąciku tematycznym – rozbudzanie własnej inicjatywy i zachęcanie do inicjowania aktywności z przestrzeganiem ustalonych w grupie zasad
- Ułóż obrazek – ćwiczenie uwagi, spostrzegawczości i cierpliwości
- Narysuj po śladzie – usprawnianie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wyczucia siły nacisku przyboru, przygotowanie do nauki pisania
- Wakacyjny plecak – zabawa dydaktyczna. Wyjmowanie z pudełka różnych przedmiotów, nazywanie ich, określanie czy dana rzecz przyda nam się na wycieczce, czy też nie, wkładanie potrzebnych rzeczy do przygotowanego plecaka.
Zajęcia dydaktyczne
Cele: kształtowanie zwinności i wytrzymałości, zachęcanie do wakacyjnych wyjazdów, zwiedzania, aktywności
- Gdzie i czym na wakacje – opowiadanie i rysowanie po śladzie
- Czym podróżujemy - zabawa ruchowo-naśladowcza
- Jedziemy na wakacje – zabawa dydaktyczna - zapoznanie przedszkolaków z możliwościami spędzania wolnego czasu w różnych miejscach
Popołudnie
- Zabawa ruchowa z kostką
- Gdzie pojedziemy – wykonanie książeczki – przewodnika turystycznego – zapoznanie z pojęciami: „przewodnik turystyczny”, „informator turystyczny”
- W podróży – zabawa logorytmiczna
- Gry, układanki – zabawa przy stolikach wdrażająca do poznawania i przestrzegania reguł oraz kształtująca odporność emocjonalną
- Swobodna zabawa według zainteresowań dzieci w sali lub w ogrodzie przedszkolnym
5. Temat dnia: Nad wodą
Ranek
- zabawa w wybranym kąciku tematycznym – budzenie wrażliwości na potrzeby innych, wyrabianie postawy, współdziałania, koleżeństwa i pomocy
- Co to jest: morze, rzeka, jezioro? – burza mózgów – aktywizowanie myślenia
- Fale morskie – zabawa z chustą animacyjną
Zajęcia dydaktyczne
Cele: wdrażanie do skupiania uwagi podczas słuchania opowiadania; wzbogacanie słownictwa
- W morskich głębinach – wysłuchanie opowiadania nauczyciela – wdrażanie do skupiania uwagi podczas słuchania opowiadania; wzbogacanie słownictwa
- Co płynie, co tonie? – zabawa badawcza
- Morskie fale – zabawa plastyczna przy muzyce
Popołudnie
- Muszelkowa sztafeta – zabawa z elementem rywalizacji
- Mieszkańcy podwodnego świata – ćwiczenie uwagi, spostrzegawczości
- Swobodna zabawa według zainteresowań dzieci w sali lub w ogrodzie przedszkolnym - zachęcanie do nawiązywania relacji rówieśniczych
6. Temat dnia: Na plaży
Ranek
- zabawa wybranymi przez dziecko zabawkami
- Rysowanki – rysowanie w powietrzu, rysowanie obiema rękoma, rysowanie nogą na dywanie - doskonalenie sprawności motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Raz, dwa, trzy – zabawa ruchowa przy wyliczance
Zajęcia dydaktyczne
Cele: kształtowanie sprawności ogólnej poprzez gry i zabawy
- Sprzęt plażowy – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie, nazywanie i podawanie przeznaczenia przedmiotów wykorzystywanych do wypoczynku nad morzem
- Muszelki – doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dziecku, zabawa matematyczna
- Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne – kształtowanie sprawności ogólnej
- Swobodna zabawa ruchowa na placu przedszkolnym – rozwijanie motoryki i zaspokojenie potrzeby ruchu.
Popołudnie
- Wieloryb czy rybka – zabawa naśladowcza
- Statek – praca plastyczna wykonana według instrukcji – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
- Gry i układanki – zabawa przy stolikach wdrażające do poznawania i przestrzegania reguł oraz kształtujące odporność emocjonalną
- Swobodna zabawa według zainteresowań dzieci w sali lub w ogrodzie przedszkolnym
7. Temat dnia: Bezpieczne wakacje
Ranek
- zabawa wybranymi przez dziecko zabawkami
- Wakacyjni ratownicy – rozmowa kierowana z dziećmi, kto i kiedy może udzielić nam pomocy, przypomnienie numerów telefonów alarmowych.
- Wakacyjny pociąg –zabawa ruchowa przy piosence Jedzie pociąg z daleka
Zajęcia dydaktyczne
Cele: przedstawienie zasad bezpiecznego zachowania się na wsi, w lesie, nad morzem i w górach podczas wakacyjnych wyjazdów
- Wakacje Oli – wysłuchanie opowiadania, omówienie jego treści, przedstawienie wzorców prawidłowego zachowania w sytuacji zgubienia się na plaży, ulicy lub w sklepie.
- Wakacyjne ABC – swobodne wypowiedzi dotyczące zabaw i zachowań sprzyjających bezpieczeństwu dzieci spędzających wakacje w domu lub na wsi
Zajęcia dydaktyczne
Cele: Rozwijanie mowy i myślenia - aktywność językowa, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje
- Jak bezpiecznie wypoczywać nad wodą? – omówienie ilustracji
- Spacer w pobliżu placówki z obserwacją pojazdów, ruchu drogowego. Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się po ulicach
Popołudnie
- Gry i układanki – zabawa przy stolikach wdrażające do poznawania i przestrzegania reguł oraz kształtujące odporność emocjonalną
- Zabawa swobodna z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego – wdrażanie do bezpiecznego korzystania ze sprzętu na terenie przedszkolnym
8. Temat dnia: Podróże dalekie i bliskie
Ranek
- Jak dobrze jest wyjechać na wakacje – mapa myśli. dzieci ustalają plan wyjazdu, a nauczyciel zapisuje wypowiedzi dzieci
- Praca plastyczna – moje wymarzone miejsce na wakacje
- Samoloty i burza – zabawa bieżna
Zajęcia dydaktyczne
Cele: Doskonalenie umiejętności liczenia, wyzwalanie wszechstronnej aktywności dzieci, wzmacnianie aparatu oddechowego
- Balon mały – zabawa matematyczna. Dzieci siedzą w kręgu i wypowiadają rymowankę, przed nimi leżą papierowe balony z narysowanymi kropkami, gwiazdkami itp. Chętne dziecko rzuca kostką i przyporządkowuje odpowiedni balon i cyfrę
- Balon podróżnik – zabawa matematyczna Wszystkie papierowe balony dzieci układają w „pociąg” od najmniejszej liczby elementów do największej.
- Leci balon, leci – ćwiczenia oddechowe cel: wzmacnianie aparatu oddechowego
- Lornetka – praca plastyczno-techniczna
Popołudnie
- Kolorowe kulki – lepienie kulek z plasteliny z wykorzystaniem barw podstawowych do tworzenia barw pochodnych – usprawnianie motoryki małej
- Zabawy tropiące i swobodne na placu przedszkolnym.
Powyższe propozycje są łatwe do wykorzystania w dokumentacji papierowej. Jednak istnieje też prostszy sposób prowadzenia dziennika. Doskonałym rozwiązaniem jest dziennik elektroniczny dla przedszkoli. Dzięki takiemu narzędziu każdy nauczyciel oszczędza nawet kilka godzin tygodniowo na wpisywaniu tematów i opisów zajęć.