Gry i Zabawy

Zabawy z masami plastycznymi jako twórczy element rozwoju dziecka

W dzisiejszym artykule chciałabym się podzielić głównie pomysłami na masy plastyczne, które są wykonywane z naturalnych składników spożywczych ( wszelkiego rodzaju masy z dodatkiem  płatków owsianych, kukurydzianych, mąka itp. Podstawową zaletą jest to, że masy są bezpieczne dla dziecka, ponieważ są użyte w masach tylko i wyłącznie naturalne składniki spożywcze. Podczas takich zabaw możemy bliżej poznać dziecko jego oczekiwania oraz potrzeby rozwojowe. 

Zabawa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego dziecka. Jest naturalnym zjawiskiem, który opiera się na  przeróżnych aktywnościach dziecka. Zabawa ma pozytywny wpływ  na kształtowanie się jego osobowości. Dzięki swobodzie zabawy dziecko poznaje siebie i odkrywa swój świat.

Należy również wziąć pod uwagę w procesie zabawy KREATYWNOŚĆ  dziecka, która przejawia się na każdym kroku podejmowanych działań. Wpływa pozytywnie na rozwój  poznawczy, społeczny, emocjonalny, oraz sferę emocjonalno-motywacyjną.

Trzy podstawowe pierwiastki, jakie występują podczas zabaw sensorycznych

Wyobraźnia –  towarzyszy dziecku podczas zabawy, potrafi odkrywać i zadziwiać.

Ruch –  podczas zabawy łatwo zauważyć ruch np. ciało, myśl, przedmiot czyli dziecko z przedmiotem, przedmioty znajdujące się w otoczeniu dziecka. Zgodnie z myślą Arystotelesa ,, dziecko wprawione raz w ruch zabawy nigdy nie przestaje się bawi’’.

Emocje – zabawa podejmowana przez dzieci jest prawdziwa, a emocje które towarzyszą pozwalają na odkrywanie swoich przeżyć.

Dzieci bawiąc się i tworząc czerpią z tego dużo radości. Wpływa to pozytywnie na ich rozwój. Bardzo dobrze wpisują się tutaj słowa J. Korczaka  ,,Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat’’.

Korzyści wynikające z  multikolorowej zabawy sensorycznej:

– masy plastyczne przygotowane są  z naturalnych produktów spożywczych np. kasza, mąka,  makaron, galaretki itp.,

–  wspieramy rozwój zmysłów (węchu, wzroku, dotyku, słuchu, smaku),

– wyrażanie emocji, ujawniające uczucia,

– wspomagamy budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni, kształtujemy małą motorykę (pracę dłoni: ugniatanie, lepienie),

– poprzez wspólne działania pogłębiamy nasz kontakt emocjonalny z dziećmi, budujemy w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa.

– wspieramy rozwój poznawczy – opisujemy elementy świata, pokazujemy proces przemian substancji, obserwujemy, co się dzieje po dodaniu oleju, mąki lub barwnika spożywczego. 

Eksperymentujcie  z dziećmi! ☺